Travessa Espinavell – Coll Pregon – la Presta

Grups de persones caminant per un sender nevat a muntanya, amb grans cims coberts de neu de fons.

Il·lustració creada amb eines digitals (2025) per acompanyar aquesta entrada històrica del blog.

140201 Espinavell La prestaEn el 75è aniversari de LA  RETIRADA, l’èxode republicà de famílies senceres a peu cap a l’altra banda dels Pirineus el febrer de 1939 i com homenatge a aquells homes, dones i nens vam refer aquest dissabte un d’aquells camins que milers de catalans van recórrer. El pas escollit és el que va d’Espinavell a la Presta passant per Coll Pregon (1.515 m).

Vam tenir un dia fred i amb força neu, sobretot, des de Coll Pregon a la Presta, però vam poder fer la travessa sense massa dificultat i a bon ritme.

Us deixem en aquesta ocasió unes imatges de l’època junt amb el recull habitual que us oferim.

Aquesta presentació amb diapositives necessita JavaScript.

Le 26 janvier 1939, Barcelone tombe aux mains des franquistes. Les vaincus, ce sont les républicains, après trois ans d’une guerre civile qui a ensanglanté toute l’Espagne. Poussés par la mitraille, civils, militaires fuient vers la frontière pour se réfugier en France. Le 27 janvier la frontière est ouverte, les premiers réfugiés civils entrent en France, pendant que les derniers combattants continuent la lutte jusqu’au début du mois de février où sonne l’heure de la “Retirada”, devant l’arrivée de près d’un demi-million de personnes les autorités françaises choisissent de concentrer les réfugiés près de la frontière pour éviter qu’ils ne se dispersent et pouvoir ainsi les contrôler.

Le 5 février le gouvernement français décide de laisser entrer ce qui reste de l’armée républicaine. Des familles sont séparées. Pour les hommes on ouvre des camps sur les plages à Argelès et à Saint Cyprien notamment. Ce sont des camps de concentrations construits par les républicains eux-mêmes. Ces camps sont barbelés, la surveillance est assurée par des tirailleurs sénégalais et des gardes mobiles.

Les familles se cherchent. Les hommes sont passés avec l’armée, les femmes de leur côté avec les enfants. Il a neigé cet hiver. Les conditions sont terribles, à pied au travers de la montagne


Descobriu-ne més des de Argelaguer en transició

Subscribe to get the latest posts sent to your email.

Un pensament sobre “Travessa Espinavell – Coll Pregon – la Presta

Deixa un comentari